Az Ószövetségben még nincs kifejezett Pokol, csak utalások és látomások a másvilágról. Az emberek bűneit Jahve már itt a földön, sajátkezűleg és lehetőleg azonnal megtorolja (kiűzetés a Paradicsomból, az özönvíz, az egyiptomi tíz csapás, számos nép kiirtása stb.).

A Poklot igazából a mindenkit szerető Jézus találta fel, és utána készségesen átvette Mohamed, a könyörületes Allah prófétája.

De miért van egyáltalán szükség a Pokolra? Nem elég az erényes életre buzdítás a földön, esetleg némi túlvilági jutalom?

Van egy olyan érzésem, hogy a nem megfelelő élet miatti büntetés részletes leírása tulajdonképpen a szerzők szadizmusának kifejeződése. A fantáziájukban meglévő gonoszságot vetítik ki egy olyan helyre, ahol mindez szabadon megvalósulhat. Természetesen indokolt esetben.

Azzal van bajom, hogy ez az indokolt eset nagyon könnyen bekövetkezhet. A kereszténységnél és az iszlámban is tűzbe kerül az, aki nem hisz Istenben, illetve Allahban. Hiába élt egyébként makulátlanul, a hitetlenség önmagában elég a hosszan tartó szenvedéshez.

pokol.jpg

A kereszténységnél az Utolsó ítélet során a Jézus a balra állóknak (akik nem voltak elég jók) azt mondja: "Távozzatok tőlem, ti átkozottak, az örök tűzre" (Máté 25:41).

A szörnyűségek János jelenéseiben bontakoznak ki teljességükben. A második pecsét feltörése után a veres lovon ülő lovasnak megadatik, "hogy a békességet elvegye a földről, és hogy az emberek egymást öljék". A negyedik pecsét feltörése után a sárga lovon ülő lovas "neve halál", "és adatik annak hatalom a földnek negyedrészén, hogy öljenek fegyverrel és éhséggel". A hatodik pecsét felnyitása után "nagy földindulás lőn, és a nap feketévé lőn, mint a szőrzsák, és a hold egészen olyan lőn, mint a vér", "és az ég csillagai a földre hullának". A hetedik pecsét felbontása után hét angyal kezd trombitálni. Az első angyal "trombitála, és lőn jégeső és tűz, vérrel elegy, és vetteték a földre, és a földnek harmadrésze megége, és az élőfáknak harmadrésze megége, is minden zöldelő fű megége". A második angyal trombitaszavára "egy tűzzel égő nagy hegy vetteték a tengerbe, és a tengernek harmadrésze vérré lőn, és meghala a tengerben lévő teremtett állatoknak harmadrésze..." A harmadik angyal trombitaszavára "leesék az égről egy nagy csillag, égve, mint a fáklya, és esék a folyóvizeknek harmadrészére, és a vizek forrásaira." A negyedik angyal trombitálására "megvereték a napnak harmadrésze, és a holdnak harmadrésze, és a csillagoknak harmadrésze..." "Az ötödik angyal is trombitált, és látám, hogy egy csillag esett le az égről a földre..." Ez a csillag megnyitja a mélység kútját, amelyből füst jön fel, "a füstből pedig sáskák jövének ki a földre". A hatodik trombitaszó hatására "eloldaték azért a négy angyal, aki el vala készítve az órára és napra és hónapra és esztendőre, hogy megölje az emberek harmadrészét." (Jelenések 5-11).

Allah is azért bünteti az embereket, mert nem hisznek, esetleg hittek, de elbizonytalanodtak. "Hát hisztek a Könyv [a Tóra] egy részében, és nem hisztek a másikban? Hát mi más lehetne a fizetsége azoknak, akik ezt teszitek közületek, mint megaláztatás az evilági életben, és a Feltámadás Napján a legszigorúbb kínzásba lesztek küldve." (2. szúra, 85. ája.) "És aki nem hisz, annak élvezeteket biztosítok egy kis ideig, aztán a Tűz büntetésébe fogom kényszeríteni." (2. szúra, 126. ája.) "De azok, akik tagadják a Mi ájáinkat, és fennhéjázók velük szemben, azok a Tűz társai, benne fognak időzni örökké." (7:36) "A Pokol lesz az ágyuk, és takarók lesznek rajtuk [tűzből]. Így fizetünk meg a bűnösöknek." (7:41) "Aki nem hisz Allahban, miután már hitt..., rajtuk Allah haragja van, és hatalmas büntetés jár nekik." (16:106) A Tűzben "a bűnösöket benne hagyjuk, a térdükön állva". (19:72) "Egyetlen város sem hitt előttük, amelyet elpusztítottunk" (21:6). A bűnösök jajgattak. "Aztán a kiáltásuk nem szűnt meg addig, amíg olyanná nem tettük őket, mint a learatott mező" (21:15) "akik hitetlenek, tűzből lesz ruha szabva. Forró vizet öntenek majd a fejükre, ami elolvasztja majd azt, ami a hasukban van, és a bőrüket. És horgas vasrudak vannak számukra." (22:19-21) Aki Allah mellett más istenekhez is fohászkodik: "A büntetés meg lesz duplázva neki a Feltámadás Napján, és abban fog lakozni örökké, megalázva." (25:68-69) A hitetlenek a Pokoltűz fenekén növő fa gyümölcséből fognak enni, ami "olyan, mintha a sátánok feje lenne", "aztán pedig forró víz keverékét kapják. Aztán a Pokoltűzbe lesz visszatérésük." (37:63-68)

A jutalom és a büntetés dichotómiája erősíteni hivatott a próféta szerinti helyes út kiválasztásának motivációját. Egyben azt is jelzi, hogy enélkül sokan megmaradnának a bűnben.

Szerintem pedig csak a gyenge erkölcsi tanításnak van szüksége ijesztgetésre. Jónak lenni önmagában is jó. Ezen a világon is. Ezt a mentalitást kellene erősíteni.

A bejegyzés trackback címe:

https://toprengoblog.blog.hu/api/trackback/id/tr4111807243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása